درسته
زرتشت پیامبر نبود و نیست
چون که خودش ادعای پیامبری نکرده بود
ما زرتشتی ها هیچ وقت زرتشت رو پیامبر نمیدونیم و پیام ها و گات های ایشون رو سپنته تر میدونیم
زرتشت خانه و کاشانه خودش رو به کوهستان ترک کرد
ما زرتشت رو بخاطر فرزانگی خودش محترم میشماریم و بر روان پاکش درود میفرستیم
در کیش زرتشتی خیلی چیزا هست ک با دین های ابراهیمی متفاوت ه
برای مثال اشو زرتشت به مکان هایی به اسم بهشت یا دوزخ و اعتقاد نداره
در بینش اشو زرتشت بهشت رو پروردگار از قبل نساخته که بنده های خوبش رو ب اونجا بفرسته
ما معتقدیم که بهشت رو خود فرد میسازه
یعنی وقتی کار خوب میکنی لذتی از اون کار میبری خودش به اندازه مکانی ب اسم بهشت ارزش داره
بازم میگم
زرتشت برای ما یک آموزگار ب حساب میاد
نه موجودی که بخواد معراج کنه و از اینجور خرافات ها
شما معلومه اصلا زرتشتی نیستی و یک افراطی پیرو دین دیگری هستی زرتشت نبی یک پیامبر بزرگ پارسی است و دینش دینی الهی است و به بهشت و دوزخ و... اعتقاد دارد و گرنه قران در سوره حج ایه۱۷ دین زرتشتی را یک دین در کنار دیگر ادیان نمیخواند
آ.ع سپنته تر از کلام خدا چیه؟!!!! اعتراف کردی که زرتشت پیامبر نیست ! بعدش گفتی سپنته تر (قدس تر) میدونی ! برات متأسفم چون گاتها یک کتاب گوساله پرستی هست تو گاتها که ادعا میکنی پیام زرتشت هست اومده که روان گاو بالاترین مقام عرفانی هست !!! رسیدن به روح گاو مقدس ترین چیز هست. حالا باز هم میتونی بگی زرتشت از پیامبران هم مقدس تر هست ؟
دوست عزیز، اگر با توسل به کتاب دینی بخواهیم نبوت و حقانیت پیامبری را رد کنیم پس بنابه سطور و آموزه های موهوم در انجیل و تورات، باید موسی کلیم الله و عیسی روح الله را پیامبر خدا ندانیم چون در انجیل مقام خدایی به عیسی نسبت داده شده و در تورات نیز مواردی دیگر.
کتاب زرتشت مانند انجیل و تورات دچار تحول و تحریف شده. این تحریفات هم سالها بعد از مبعوث شدن آن عزیزان صورت گرفته است. پس مسلماً بسیاری از دستورات دینی در اوستا و گاتها، نه تنها حرف و آموزه های حضرت زرتشت نیست بلکه اگر ایشان مجدد می آمدند دستور سوزاندن آن کتابها را می دادند. آموزه های اصیل زرتشت در اهورامزدا (یگانه خدای دانای زندگی بخش)، فروهر یا سروش(جبرئیل) و پل چینود(پل صراط) و سه اصل زندگی نیک و درست و دوری از دیو و دد و اهرمن باید جستجو شود
سلام بر شما. از چه راهی میتوان نبوت زرتشت را اثبات کرد؟ از کجا معلوم که پل چینود و ... تحریف نباشد؟ که یک عده بعدا برای نزدیک کردن دین زرتشتی به اسلام جعل کرده باشند؟
ادامه : آ.ع حرفات تناقض داره. میگی زرتشت فرزانه بود ! بعد میگی زرتشت مادیگرا بود و به آخرت اعتقاد نداشت (یعنی معتقد بود که آدم بعد از مردم مثل مدفوع اسب کود میشه) . تازه تو میگی زرتشت معراج نکرد !!!!! ولی موبدان زرتشتی میگن زرتشت خودش هم معراج مکرد و با اهوارامزدا همپرسگی کرد و بعد هم به پیروان بنگ و حشیش میداد و ز این طریق اونها رو میفرستاد به معراج ! http://www.adyannet.com/news/13780
درود بر شما آع گرامی؛ پیرامون آیین زرتشتی بیشتر بخوانید. به آگاهی بیشتری نیاز دارید. هرچند در زمینه پیامبر نبودن زرتشت* با شما هم باور هستم *** سپاس ***
مرامتان برای خودتان دروغ گفتن راحت شده تو جامعه به خاتم النبیین توهین کردنم راحت شده ٔٔ؛حضرت خاتم به زرتشتی ها در زمان صدر اسلام احترام قاعل بدند ولی موبدان زرتشت به مقام شامخ ایشان توهین می کنند چنین مرامی برای خودتان!
آقای درویش مثلاً خواست حرف ابوریحان رو نقد کنه؟! اولش که گفت «به نام آنکه در شأنش کتاب است» برادر جان اون خدا و اون دینی که شما ازش دفاع میکردی هزاران سال حاضر نشد اوستا رو به صورت مکتوب دربیاره. کتاب مقدسش در زمان ساسانیان مکتوب شد!! در منابع زرتشتی اومده که نوشتن و کتابت کار اهریمن هست!!! و ابن اهریمن بود که کتاب و نوشتن رو اختراع کرد! پس معلوم شد که خدای شما کی هست! به این مقاله نگاه کن و اسناد رو ببین: http://www.adyannet.com/news/7368
بعد هم در شأن این خدایت (اهریمن) گفتی: شرف بخش نژاد آریایی! واقعاً خدای تو نژادپرست هست که به یک نژاد موهوم شرف میده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دست از توهمات نژادپرستی بردار. مردم دنیا به شما به چشم یک مشت ابله نگاه میکنن.
در کدام منابع زرتشتی آمده نوشتن و کتابت کار اهریمن است؟ مقاله ای که رفرنس دادید هم یک بیت از شعر فروسی بزرگ بود که در اون آموزش خط به خسرو رو، دیوان آموزش می دهند همین و بس. پیروان دروغ بدانند که با تمسک به دروغ کاری از پیش نخواهند برد. لازم به ذکر است زرتشتی ها اهریمن رو ستایش و پرستش نمی کنند و اهریمن رو آفریننده انسان نمی دونند ! البته که این نکته رو بچه ها هم می دونند و منظور شما کاملا مشخصه. بعد فکر نمی کنم حتی کسی که این مقاله رو نوشته کتاب آثار الباقیه رو خونده باشه و حتی قسمت پیامبران دروغین . یکی از دلایل ابوریحان برای زرتشت اینه که :معتقدند موضعی که زاویه آن بیش از 33 درجه باشه نمی تواند از آنجا پیامبری بیرون آید !!!!!!!!!! و دیگر دلایل شنیدنی از این دست . همچنین برای پیامبران دروغین دیگرش هم به این منوال خواندنی است!!!!!!!
درود
بنده بیشتر آثار استاد فقید احمد تفضلی را دارم و هم چنین کتاب تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام ایشان، که جمع آوری این اثر را بانوی ارجمند ژاله آموزگار به عهده داشته است (همه را به صورت چاپی تهیه کرده ام). توجه شود ابتدا سوالی که من پرسیدم در برابر ادعای ایشان بود که منبعی ندارد به جز یک بیت از فردوسی که هر کسی می تواند از آن برداشتی داشته باشد (من هم از آن برداشتی متفاوت با نویسنده مقاله داشته ام). در ضمن اگر شما مطلبی سراق دارید بایستی با ذکر منبع به صورت دقیق باشد. از شما می خواهم متن کتاب را به با ذکر رویه آن بیاورید. قابل توجه شما که حتی یک واژه هم مبنی بر اهریمنی بودن نوشتار و دانش در قسمت های ادبیات شفاهی ، ماد و هخامنشیان و اشکانیان و ... وجود ندارد (در کتابی که ذکر کردید) بهتر است شما آدرس دقیق به شکلی که در بالاتر گفتم بدهید شاید در این بین از نظر من دور مانده باشد.
کدام یک از این دو بزرگتر است ؟ کسی که پیرو راستی است و یا کسی که به دروغ گرویده است ، دانایی باید دانای دیگر را از آن آگاه سازد بیش از این نشاید که نادان سرگشته بماند . تو خود ای اهورا در پاک منشی آموزگار ما باش.( یسنا ، هات 31 بند 17 )
جناب بزرگمهر، شما دیدگاه طرف مقابلتان را نصفه و نیمه بیان میکنید و سپس همان "نیمه" را نقد میکنید و گویا در اثر این رفتار، حس کاذب شجاعت و شهامت نیز به شما دست میدهد و نوعاً به خودقهرمانپنداری مبتلا هستید. در حالیکه لازم است پیاده شوید و مسیری را که به اشتباه آمدهاید، بازگردید. نگاه منفی زرتشتیگری به خط و کتابت، دو مستند حتمی دارد. یکی تواریخ ایرانی و دیگری دلیلی مبتنی بر شواهد عقلانی.
1. تواریخ ایرانی: فردوسی در شاهنامه میگوید که دیوان اهریمنی به تهمورس خط و دانش یاد دادند. (نبشتن بخسرو بياموختند؛ دلش را بدانش بر افروختند) و در اوستا بارها و بارها از مطلق رفتارها و منش دیوان اهریمنی نهی شده است
2. دلیل مبتنی بر شواهد عقلانی: همین که اوستا در گذر هزاران سال شفاهی و سینه به سینه منتقل میشد و موبدان از کتابت آن سر باز میزدند (تا اینکه در نهایت در تقابل با ادیان ابراهیمی مجبور به کتابت منابع شدند) خود بهترین دلیل بر این است که موبدان، چنین رفتاری (کتابت) را دخیل در دین خود نمیدانسته و برنمیتافتند. چرا باید چنین میبود؟ جز اینکه منشأ خط و کتابت را منفور میپنداشتند؟
درود
جواب شما و جناب سراوان که بنده دادم حذف شد؟ در ضمن جواب متن بایستی در ادامه خود متن باشد نه درجای دیگر
زمان زیادی برای جمع آوری منابع و تایپ اون کشیدم
این سایت از انتشار نظرات همگان استقبال میکند. همینطور که ذیل مقالات، دیدگاههای انتقادی و اعتراضی را در کنار کامنتهای موافقین منتشر کرده است. به شما اعلام شد (و خود نیز میگویید که جواب متن بایستی در ادامه خود متن باشد) تا دیدگاه خود پیرامون خط و نگارش در آیین زرتشتی را در مبحث مربوط به آن به اشتراک بگذارید. اما آن بحث را ذیل مبحث "ابوریحان و زرتشت" آوردید که بیربط است. کامنت خود را در آنجا بگذارید (لینکش را قرار دادیم) و آنجا منتشر خواهد شد. با تشکر
درود
با توجه به اصرار شما و اینکه به نظر بنده می بایست جواب شما و سراوان در این صفحه قرار بگیرد ، اما بنده موافق خواسته شما در لینکی که ارسال کردید قرار دادم.
ابوریحان بیرونی فقط و فقط یه نظریه داده دین زرتشت یع دین الهی هست که در قران هم راجع به اون توضیح داده شده سوره حج ایه ۱۷
لطفا بی سوادان احضار نظر نکنند من که این حرفا رو میزنم یه مورخم که سالها راجع به زرتشت و دینش مقاله ها نوشتم و تحقیق کردم
بعد هم گفتی هر کس ندای زرتشت رو بشنوه «چو عارف جان کند قربان نامش»!!!! اول نام زرتشت به معنی شتر پیر هست (نگاه کن: http://www.adyannet.com/news/14880) که به نظرم کار خوبی نیست آدم فداش به شه! بعد هم خود زرتشت فدایی یک گاو مقدس بود. در اوستا اون هم بخش گاتها اومده که زرتشت فدایی گئوش اوروان geush urvan بود! حالاببین شما میخای فدای کی بشی!
بعد هم دست به دامان شعارهای نژادپرستانه و ناسیونالیستی شدی! و گفتی «چو من گر دوست داری کشور خویش / ستایش بایدت پیغمبر خویش»! این رو گفتی چون مردم رو احمق و نژادپرست فرض کردی! عزیزم! یه نگاه به نظریات باستان شناسان بنداز! زرتشت مال منطقهای در افغانستان امروزی بود! اگر خیلی ناسیونالیست هستی پس بیخیال این پیامبر الکی بشو!
بعد گفتی: «به قرن بیست گر در بند آیی / همان به، دین بهدینان گرایی»!!!!! یعنی تو قرن بیست و یک داری مردم رو به همبستری با مادر دعوت میکنی؟؟!!!؟ فکر کردی الآن عصر حجر هست؟ این مقاله رو بخون: http://www.adyannet.com/news/13031
درویش بعد هم گفتی «چو دین کردارش و گفتار و پندار / نکو شد، بهتر از یک دین پندار»!!!! اولاً کردار نیک در دین زرتشتی چیزی نیست جز کشتن مورچه و خراب کردن لونه مورچهها و لاک پشتها! چوندین زرتشتی اینها رو اهرمینی میدونه. پندار نیک هم رسیدن به روان گاو مقدس هست! رسیدن به گئوش اوروَن! و بعد اینکه هر بچه کم عقلی هم میدونه که باید "خوب" یا "نیک" باشه! گفتار نیک و پندار نیک و کردار نیک رو هر کسی بلده! شعار خالی که فایده نداره!!
بعد هم گفتی «چنان یکسر سراپای مرا سوخت / که باید سوختن را از من آموخت»!!! بله این شعر عارف قزوینی هست و ایشون شدیداً در حال سوختن بود!!!!!!!
عارف قزوینی بعد هم مدعی شد: «اگرچه از من بهجز خاکستری نیست / برای گرمی یک قرن کافیست»!!! نخیر! ایشون کود شدند!!!! و مثل کود حیوانی درخت جهل را تقویت کردند!!
بعد هم گفت «به دنیا بس همین یک افتخارم / که یک ایرانی والاتبارم»!!! چقدر آدم میتونه کندذهن و احمق باشه که همه افتخارش ملیتش باشه! این یابو مثل چنگیز مغول بود. یا مثل هیتلر. یا مثل صدام. چون همه اینها به قومیت و نژاد افتخار میکنند!!
به علت توهينهاي مكرر برخي كاربران به يكديگر، نظرات حدف ميشوند. ليكن كسي كه به امام حسين (ع) توهين ميكند، به 300-400 ميليون شيعه توهين كرده است. ولي كسي كه به مادر اين شخص توهين ميكند، به 1 نفر توهين كرده است. مطمئناً كسي كه توهين به 300-400 ميليون نفر را رها كرده وليكن توهين به 1 نفر را برنميتابد، نميتواند انسان منصفي باشد.
چقدر شما دقیق هستید، و اگر همه به سخنان شما عمل می کردند، امروز هیچ دانش و علمی گسترش نیافته بود و همه در این زمان تنها به هم نگاه می کردند. رفرنسی که در پایین مطلب هست یکی از راه های بدست آوردن درستی مطلب هست.
زرتشت با پیامبران بنی اسراییل و عرب متفاوت است و کتاب او با تورات و قران فرق دارد زیرا باید زرتشت را در زمره ادیان شرقی مانند هندو و بودا و تائو و.... طبقه بندی کرد
دین زرتشت هم کتاب آسمانی دارد آنها نیز به آخر زمان متقدن دین زرتشت یکتاپرستن پیامبر زرتشت همان حرف ها یی زد که دیگر پیامبر گفتند منظور از گفتار نیک پندار نیک کردار نیک چیست همه ی پیامبران این ها گفتند جمله ای پیامبر اسلام که هنگام تلاوت قرآن میفرماید که اگر روی برگردانید خداوند جاي شما مردمی غیراز شما خواهد داد که مانند شما نخواهد بود از حضرت محمد (ع ) پرسیدند کسانی که اگر روی برگردانیم خداوند آنها رابه جای ما قرار می دهد,چه کسانی هستند رسول خدا در حالی بر روی دوش سلمان فارسی میزد فرمود این مرد وقو م او هستند ،اگراین قوم نسبت به آن هدایت الهی کفر ورزند مهم نیست زیرا کسانی را نگهبان ساختیم که نسبت به آن ها کافر نیستند شخصی از رسول خدا (ص) پرسید منظور از آن گروه نگهبان دین در این آیه چه کسانی هستند فرمود سوگند به خدا این گروه نگهبان سلمان وقو م او هستند رسول اکرم بارها در مورد ایرانیان سخنانی گفته می فرمایید (ایرانیان خویشاوندان ما اهل بیت ا ند) درجای دیگر می فرمایید (دربین مردم،مردم فارس تربت سهم را از اسلام دارند)و سخن دیگر (خوشبخت ترینم ملا غیر عرب به واسطه اسلام مردم ایرانند درجای دیگر ایرانیان را اهل بهشت می نامند ،در دوران پیامبر اسلام در کشور ایران هیچ کس مسلمان نبود اما پیامبر اسلام در باری ایرانیان خوب سخن گفته اگر واقعاً زرتشت دورغگو بود چرا مردم به یکتا پرستی دوت کرده چرا انجام کار خوب پاک دوت می کرد زرتشت پیامبر واقعی خداوند است و هر کس میگوید که او پیامبر نیست او کافر است و کسی که حل ایمان باشد حاضر است قسم برخورد که زرتشت پیامبر خداست اگر تا آخر زمان زنده ماندید از عیسی مسیح و حضرت مهدی به پرسید زرتشت پیامبر خداست آن ها حرفی میزند که هر یکتا پرست واقعی میزند، دیگر حرف ندارم فقط یک چیز (به راستی زرتشت پیامبر خداست)
درود
من به پیامبری حضرت زرتشت اعتقاد دارم
طبق شواهد خداوند در هر سرزمینی فرستاده ای قرار داد تا مردمان اون سرزمین رو به راه راست هدایت کنه
من هم به بهشت هم به جهنم اعتقاد دارم همون طور که حضرت زرتشت اعتقاد داشت
من به تمدنم و تاریخش اعتقاد دارم
اما بزرگ ترین اعتقاد من اینه که انسان باید خوب باشه فرقی نمی کنه تو چه دینی باشه مهم اینه که خوب بودن رو هدف زندگیش قرار بده
چه بسیارند انسان هایی که در دین های مختلف هستند ولی به شیطان صفتی اونها پیدا نمیشه
در همه ی دین ها انسان های خوب و بد وجود داره حتی در دین من مهم اینه که انتخاب کنی خوب باشی یا بد
پس لطفا به دین ما که پیامبرمون رو زرتشت میدونیم توهین نکنید
هر کسی اعتقاد خودشو داره
با توهین و پوچ نشون دادن دین ما هیچ چیز با ارزشی نسیبتون نمیشه
بلکه ذاتتون رو نشون میدید
و حرف دیگه اینکه من ابو ریحان رو دانشمندی بسیار بزرگ و دانا میدونم
همون طور که دین اسلام دشمن هایی داره که هر روز اون رو پوچ می شمارند و شاید اشتباه میکنند دین ما هم دشمن هایی داره
ابوریحان که در زمان حضرت زرتشت نبوده و اظهار نظری کرده که اشتباه بوده
همون طور که دشمنان دین اسلام شاید اشتباه میکنن
درود بر آنانکه براستی رفته و خرد راتوشه ره کردهاند، نقد یک دین یا باور، نخست نیازمند پژوهش درست و بدور از تعصب و کینه است، بسیاری از ماها هنوز دینی را که به آن باور داریم خوب نشناخته ایم، شاید بهتر بگویم خود و باورهایمان را نشناخته ایم، در باره هر دین و آئینی سزاوراست نخست حقیقت آن را بشناسیم و از گفته های بی پایه ی خود یا گروهی نا آگاه پرهیز نماییم، خدایی که آفریدگار همه بندگانست، ما را در گزینش راه و دینمان آزاد نموده است، و چه بهتر که با گوش جانم بشنویم و وبا جان و دل برگزینیم، همیشه آنهایی که در جایگاه داوری ایستاده اند نیازمند بررسی و پژوهش بیشترند. اکنون که به خود اجازه داوری داده اید پس همه باورها را بخوانید (نه با کینه و تعصب) و به آن چه که می شنوید یا میخوانید تعصب نورزید، چرا که تعصب راهی جز به سوی گمراهی نیست، و چه بساهمین تعصب بهمراه جهل و نادانی است که پیروان ادیان را به گم راهی گشانده است.
دیدگاهها
آ.ع
1394/04/09 - 14:08
لینک ثابت
درسته
درسته
زرتشت پیامبر نبود و نیست
چون که خودش ادعای پیامبری نکرده بود
ما زرتشتی ها هیچ وقت زرتشت رو پیامبر نمیدونیم و پیام ها و گات های ایشون رو سپنته تر میدونیم
زرتشت خانه و کاشانه خودش رو به کوهستان ترک کرد
ما زرتشت رو بخاطر فرزانگی خودش محترم میشماریم و بر روان پاکش درود میفرستیم
در کیش زرتشتی خیلی چیزا هست ک با دین های ابراهیمی متفاوت ه
برای مثال اشو زرتشت به مکان هایی به اسم بهشت یا دوزخ و اعتقاد نداره
در بینش اشو زرتشت بهشت رو پروردگار از قبل نساخته که بنده های خوبش رو ب اونجا بفرسته
ما معتقدیم که بهشت رو خود فرد میسازه
یعنی وقتی کار خوب میکنی لذتی از اون کار میبری خودش به اندازه مکانی ب اسم بهشت ارزش داره
بازم میگم
زرتشت برای ما یک آموزگار ب حساب میاد
نه موجودی که بخواد معراج کنه و از اینجور خرافات ها
Daniel
1399/03/12 - 13:24
لینک ثابت
شما معلومه اصلا زرتشتی نیستی
شما معلومه اصلا زرتشتی نیستی و یک افراطی پیرو دین دیگری هستی زرتشت نبی یک پیامبر بزرگ پارسی است و دینش دینی الهی است و به بهشت و دوزخ و... اعتقاد دارد و گرنه قران در سوره حج ایه۱۷ دین زرتشتی را یک دین در کنار دیگر ادیان نمیخواند
saman
1399/03/18 - 21:52
لینک ثابت
طبق قرآن، دین زرتشتی یک دین
طبق قرآن، دین زرتشتی یک دین الهی نیست
وحید
1394/05/03 - 10:40
لینک ثابت
آ.ع سپنته تر از کلام خدا چیه؟
آ.ع سپنته تر از کلام خدا چیه؟!!!! اعتراف کردی که زرتشت پیامبر نیست ! بعدش گفتی سپنته تر (قدس تر) میدونی ! برات متأسفم چون گاتها یک کتاب گوساله پرستی هست تو گاتها که ادعا میکنی پیام زرتشت هست اومده که روان گاو بالاترین مقام عرفانی هست !!! رسیدن به روح گاو مقدس ترین چیز هست. حالا باز هم میتونی بگی زرتشت از پیامبران هم مقدس تر هست ؟
جلال الدین
1399/05/12 - 20:26
لینک ثابت
دوست عزیز، اگر با توسل به
دوست عزیز، اگر با توسل به کتاب دینی بخواهیم نبوت و حقانیت پیامبری را رد کنیم پس بنابه سطور و آموزه های موهوم در انجیل و تورات، باید موسی کلیم الله و عیسی روح الله را پیامبر خدا ندانیم چون در انجیل مقام خدایی به عیسی نسبت داده شده و در تورات نیز مواردی دیگر.
کتاب زرتشت مانند انجیل و تورات دچار تحول و تحریف شده. این تحریفات هم سالها بعد از مبعوث شدن آن عزیزان صورت گرفته است. پس مسلماً بسیاری از دستورات دینی در اوستا و گاتها، نه تنها حرف و آموزه های حضرت زرتشت نیست بلکه اگر ایشان مجدد می آمدند دستور سوزاندن آن کتابها را می دادند. آموزه های اصیل زرتشت در اهورامزدا (یگانه خدای دانای زندگی بخش)، فروهر یا سروش(جبرئیل) و پل چینود(پل صراط) و سه اصل زندگی نیک و درست و دوری از دیو و دد و اهرمن باید جستجو شود
saman
1399/05/14 - 16:27
لینک ثابت
سلام بر شما. از چه راهی می
سلام بر شما. از چه راهی میتوان نبوت زرتشت را اثبات کرد؟ از کجا معلوم که پل چینود و ... تحریف نباشد؟ که یک عده بعدا برای نزدیک کردن دین زرتشتی به اسلام جعل کرده باشند؟
وحید
1394/05/03 - 10:44
لینک ثابت
ادامه : آ.ع حرفات تناقض داره.
ادامه : آ.ع حرفات تناقض داره. میگی زرتشت فرزانه بود ! بعد میگی زرتشت مادیگرا بود و به آخرت اعتقاد نداشت (یعنی معتقد بود که آدم بعد از مردم مثل مدفوع اسب کود میشه) . تازه تو میگی زرتشت معراج نکرد !!!!! ولی موبدان زرتشتی میگن زرتشت خودش هم معراج مکرد و با اهوارامزدا همپرسگی کرد و بعد هم به پیروان بنگ و حشیش میداد و ز این طریق اونها رو میفرستاد به معراج ! http://www.adyannet.com/news/13780
بهزاد کاشانی *
1394/05/03 - 10:46
لینک ثابت
درود بر شما آع گرامی؛ پیرامون
درود بر شما آع گرامی؛ پیرامون آیین زرتشتی بیشتر بخوانید. به آگاهی بیشتری نیاز دارید. هرچند در زمینه پیامبر نبودن زرتشت* با شما هم باور هستم *** سپاس ***
آذرفرنبغ
1394/08/22 - 21:35
لینک ثابت
زرتشتی بودن مرام است نه دین
زرتشتی بودن مرام است نه دین
دین ایمان میخواهد نه مرام امیدوارم خوب متوجه باشید
ناشناس
1394/08/23 - 11:45
لینک ثابت
الان داری به ابوریحان بیرونی
الان داری به ابوریحان بیرونی جواب میدی ؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چه جوابی به ابوریحان میدی ؟
محمد
1394/11/04 - 22:29
لینک ثابت
مرامتان برای خودتان دروغ گفتن
مرامتان برای خودتان دروغ گفتن راحت شده تو جامعه به خاتم النبیین توهین کردنم راحت شده ٔٔ؛حضرت خاتم به زرتشتی ها در زمان صدر اسلام احترام قاعل بدند ولی موبدان زرتشت به مقام شامخ ایشان توهین می کنند چنین مرامی برای خودتان!
سراوان
1394/08/28 - 19:24
لینک ثابت
آقای درویش مثلاً خواست حرف
آقای درویش مثلاً خواست حرف ابوریحان رو نقد کنه؟! اولش که گفت «به نام آنکه در شأنش کتاب است» برادر جان اون خدا و اون دینی که شما ازش دفاع میکردی هزاران سال حاضر نشد اوستا رو به صورت مکتوب دربیاره. کتاب مقدسش در زمان ساسانیان مکتوب شد!! در منابع زرتشتی اومده که نوشتن و کتابت کار اهریمن هست!!! و ابن اهریمن بود که کتاب و نوشتن رو اختراع کرد! پس معلوم شد که خدای شما کی هست! به این مقاله نگاه کن و اسناد رو ببین: http://www.adyannet.com/news/7368
بعد هم در شأن این خدایت (اهریمن) گفتی: شرف بخش نژاد آریایی! واقعاً خدای تو نژادپرست هست که به یک نژاد موهوم شرف میده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دست از توهمات نژادپرستی بردار. مردم دنیا به شما به چشم یک مشت ابله نگاه میکنن.
بزرگمهر
1396/01/06 - 01:22
لینک ثابت
در کدام منابع زرتشتی آمده
در کدام منابع زرتشتی آمده نوشتن و کتابت کار اهریمن است؟ مقاله ای که رفرنس دادید هم یک بیت از شعر فروسی بزرگ بود که در اون آموزش خط به خسرو رو، دیوان آموزش می دهند همین و بس. پیروان دروغ بدانند که با تمسک به دروغ کاری از پیش نخواهند برد. لازم به ذکر است زرتشتی ها اهریمن رو ستایش و پرستش نمی کنند و اهریمن رو آفریننده انسان نمی دونند ! البته که این نکته رو بچه ها هم می دونند و منظور شما کاملا مشخصه. بعد فکر نمی کنم حتی کسی که این مقاله رو نوشته کتاب آثار الباقیه رو خونده باشه و حتی قسمت پیامبران دروغین . یکی از دلایل ابوریحان برای زرتشت اینه که :معتقدند موضعی که زاویه آن بیش از 33 درجه باشه نمی تواند از آنجا پیامبری بیرون آید !!!!!!!!!! و دیگر دلایل شنیدنی از این دست . همچنین برای پیامبران دروغین دیگرش هم به این منوال خواندنی است!!!!!!!
korosh
1396/01/06 - 19:11
لینک ثابت
در کتاب آقای تفضلی در مورد
در کتاب آقای تفضلی در مورد تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، انتقال سینه به سینه و اهریمنی بودن نوشتار آورده شده است.
بزرگمهر
1396/01/08 - 11:44
لینک ثابت
درود
درود
بنده بیشتر آثار استاد فقید احمد تفضلی را دارم و هم چنین کتاب تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام ایشان، که جمع آوری این اثر را بانوی ارجمند ژاله آموزگار به عهده داشته است (همه را به صورت چاپی تهیه کرده ام). توجه شود ابتدا سوالی که من پرسیدم در برابر ادعای ایشان بود که منبعی ندارد به جز یک بیت از فردوسی که هر کسی می تواند از آن برداشتی داشته باشد (من هم از آن برداشتی متفاوت با نویسنده مقاله داشته ام). در ضمن اگر شما مطلبی سراق دارید بایستی با ذکر منبع به صورت دقیق باشد. از شما می خواهم متن کتاب را به با ذکر رویه آن بیاورید. قابل توجه شما که حتی یک واژه هم مبنی بر اهریمنی بودن نوشتار و دانش در قسمت های ادبیات شفاهی ، ماد و هخامنشیان و اشکانیان و ... وجود ندارد (در کتابی که ذکر کردید) بهتر است شما آدرس دقیق به شکلی که در بالاتر گفتم بدهید شاید در این بین از نظر من دور مانده باشد.
کدام یک از این دو بزرگتر است ؟ کسی که پیرو راستی است و یا کسی که به دروغ گرویده است ، دانایی باید دانای دیگر را از آن آگاه سازد بیش از این نشاید که نادان سرگشته بماند . تو خود ای اهورا در پاک منشی آموزگار ما باش.( یسنا ، هات 31 بند 17 )
saman
1396/01/08 - 12:27
لینک ثابت
جناب بزرگمهر، شما دیدگاه طرف
جناب بزرگمهر، شما دیدگاه طرف مقابلتان را نصفه و نیمه بیان میکنید و سپس همان "نیمه" را نقد میکنید و گویا در اثر این رفتار، حس کاذب شجاعت و شهامت نیز به شما دست میدهد و نوعاً به خودقهرمانپنداری مبتلا هستید. در حالیکه لازم است پیاده شوید و مسیری را که به اشتباه آمدهاید، بازگردید. نگاه منفی زرتشتیگری به خط و کتابت، دو مستند حتمی دارد. یکی تواریخ ایرانی و دیگری دلیلی مبتنی بر شواهد عقلانی.
1. تواریخ ایرانی: فردوسی در شاهنامه میگوید که دیوان اهریمنی به تهمورس خط و دانش یاد دادند. (نبشتن بخسرو بياموختند؛ دلش را بدانش بر افروختند) و در اوستا بارها و بارها از مطلق رفتارها و منش دیوان اهریمنی نهی شده است
2. دلیل مبتنی بر شواهد عقلانی: همین که اوستا در گذر هزاران سال شفاهی و سینه به سینه منتقل میشد و موبدان از کتابت آن سر باز میزدند (تا اینکه در نهایت در تقابل با ادیان ابراهیمی مجبور به کتابت منابع شدند) خود بهترین دلیل بر این است که موبدان، چنین رفتاری (کتابت) را دخیل در دین خود نمیدانسته و برنمیتافتند. چرا باید چنین میبود؟ جز اینکه منشأ خط و کتابت را منفور میپنداشتند؟
saman
1396/01/08 - 12:28
لینک ثابت
ادامه بحث در لینک مربوطه:
ادامه بحث در لینک مربوطه: http://www.adyannet.com/fa/news/7368
بزرگمهر
1396/01/09 - 13:32
لینک ثابت
درود
درود
جواب شما و جناب سراوان که بنده دادم حذف شد؟ در ضمن جواب متن بایستی در ادامه خود متن باشد نه درجای دیگر
زمان زیادی برای جمع آوری منابع و تایپ اون کشیدم
saman
1396/01/09 - 13:46
لینک ثابت
این سایت از انتشار نظرات
این سایت از انتشار نظرات همگان استقبال میکند. همینطور که ذیل مقالات، دیدگاههای انتقادی و اعتراضی را در کنار کامنتهای موافقین منتشر کرده است. به شما اعلام شد (و خود نیز میگویید که جواب متن بایستی در ادامه خود متن باشد) تا دیدگاه خود پیرامون خط و نگارش در آیین زرتشتی را در مبحث مربوط به آن به اشتراک بگذارید. اما آن بحث را ذیل مبحث "ابوریحان و زرتشت" آوردید که بیربط است. کامنت خود را در آنجا بگذارید (لینکش را قرار دادیم) و آنجا منتشر خواهد شد. با تشکر
بزرگمهر
1396/01/09 - 15:04
لینک ثابت
درود
درود
با توجه به اصرار شما و اینکه به نظر بنده می بایست جواب شما و سراوان در این صفحه قرار بگیرد ، اما بنده موافق خواسته شما در لینکی که ارسال کردید قرار دادم.
Danielدانیال
1399/03/12 - 13:33
لینک ثابت
ابوریحان بیرونی فقط و فقط یه
ابوریحان بیرونی فقط و فقط یه نظریه داده دین زرتشت یع دین الهی هست که در قران هم راجع به اون توضیح داده شده سوره حج ایه ۱۷
لطفا بی سوادان احضار نظر نکنند من که این حرفا رو میزنم یه مورخم که سالها راجع به زرتشت و دینش مقاله ها نوشتم و تحقیق کردم
saman
1399/03/18 - 21:38
لینک ثابت
طبق قرآن، دین زرتشتی یک دین
طبق قرآن، دین زرتشتی یک دین الهی نیست:
https://www.adyannet.com/fa/news/31845
سراوان
1394/08/28 - 19:30
لینک ثابت
بعد هم گفتی هر کس ندای زرتشت
بعد هم گفتی هر کس ندای زرتشت رو بشنوه «چو عارف جان کند قربان نامش»!!!! اول نام زرتشت به معنی شتر پیر هست (نگاه کن: http://www.adyannet.com/news/14880) که به نظرم کار خوبی نیست آدم فداش به شه! بعد هم خود زرتشت فدایی یک گاو مقدس بود. در اوستا اون هم بخش گاتها اومده که زرتشت فدایی گئوش اوروان geush urvan بود! حالاببین شما میخای فدای کی بشی!
بعد هم دست به دامان شعارهای نژادپرستانه و ناسیونالیستی شدی! و گفتی «چو من گر دوست داری کشور خویش / ستایش بایدت پیغمبر خویش»! این رو گفتی چون مردم رو احمق و نژادپرست فرض کردی! عزیزم! یه نگاه به نظریات باستان شناسان بنداز! زرتشت مال منطقهای در افغانستان امروزی بود! اگر خیلی ناسیونالیست هستی پس بیخیال این پیامبر الکی بشو!
بعد گفتی: «به قرن بیست گر در بند آیی / همان به، دین بهدینان گرایی»!!!!! یعنی تو قرن بیست و یک داری مردم رو به همبستری با مادر دعوت میکنی؟؟!!!؟ فکر کردی الآن عصر حجر هست؟ این مقاله رو بخون: http://www.adyannet.com/news/13031
سراوان
1394/08/28 - 19:39
لینک ثابت
درویش بعد هم گفتی «چو دین
درویش بعد هم گفتی «چو دین کردارش و گفتار و پندار / نکو شد، بهتر از یک دین پندار»!!!! اولاً کردار نیک در دین زرتشتی چیزی نیست جز کشتن مورچه و خراب کردن لونه مورچهها و لاک پشتها! چوندین زرتشتی اینها رو اهرمینی میدونه. پندار نیک هم رسیدن به روان گاو مقدس هست! رسیدن به گئوش اوروَن! و بعد اینکه هر بچه کم عقلی هم میدونه که باید "خوب" یا "نیک" باشه! گفتار نیک و پندار نیک و کردار نیک رو هر کسی بلده! شعار خالی که فایده نداره!!
بعد هم گفتی «چنان یکسر سراپای مرا سوخت / که باید سوختن را از من آموخت»!!! بله این شعر عارف قزوینی هست و ایشون شدیداً در حال سوختن بود!!!!!!!
عارف قزوینی بعد هم مدعی شد: «اگرچه از من بهجز خاکستری نیست / برای گرمی یک قرن کافیست»!!! نخیر! ایشون کود شدند!!!! و مثل کود حیوانی درخت جهل را تقویت کردند!!
بعد هم گفت «به دنیا بس همین یک افتخارم / که یک ایرانی والاتبارم»!!! چقدر آدم میتونه کندذهن و احمق باشه که همه افتخارش ملیتش باشه! این یابو مثل چنگیز مغول بود. یا مثل هیتلر. یا مثل صدام. چون همه اینها به قومیت و نژاد افتخار میکنند!!
saman
1395/04/01 - 15:26
لینک ثابت
به علت توهينهاي مكرر برخي
به علت توهينهاي مكرر برخي كاربران به يكديگر، نظرات حدف ميشوند. ليكن كسي كه به امام حسين (ع) توهين ميكند، به 300-400 ميليون شيعه توهين كرده است. ولي كسي كه به مادر اين شخص توهين ميكند، به 1 نفر توهين كرده است. مطمئناً كسي كه توهين به 300-400 ميليون نفر را رها كرده وليكن توهين به 1 نفر را برنميتابد، نميتواند انسان منصفي باشد.
مهدی
1395/08/29 - 02:38
لینک ثابت
دمتون گرم بچه مسلمونا. خوب
دمتون گرم بچه مسلمونا. خوب جواب دادید. برادر اهل سنت کار شمارم خوب بود ولی سعی کن ادب رو هم یه مقدار....
ناشناس
1395/11/19 - 11:24
لینک ثابت
میگن ابوریحان گفته اما من ک
میگن ابوریحان گفته اما من ک با گوشهای خودم نشنیدم:
ایمان مشکلی از شما حل نمی کند بلکه راه پرسیدن را بر شما می بندد.
korosh
1395/11/19 - 23:07
لینک ثابت
چقدر شما دقیق هستید، و اگر
چقدر شما دقیق هستید، و اگر همه به سخنان شما عمل می کردند، امروز هیچ دانش و علمی گسترش نیافته بود و همه در این زمان تنها به هم نگاه می کردند.
رفرنسی که در پایین مطلب هست یکی از راه های بدست آوردن درستی مطلب هست.
آنتی خرافه
1396/09/17 - 20:18
لینک ثابت
زرتشت با پیامبران بنی اسراییل
زرتشت با پیامبران بنی اسراییل و عرب متفاوت است و کتاب او با تورات و قران فرق دارد زیرا باید زرتشت را در زمره ادیان شرقی مانند هندو و بودا و تائو و.... طبقه بندی کرد
korosh
1396/09/18 - 13:44
لینک ثابت
ابتدا نسبت به اختلافات و تشطط
ابتدا نسبت به اختلافات و تشطط نظرها زرتشت و زمان و مکان زندگانیش را باید اثبات کرد، و بعد از آن در تقسیم بندی پیامبران ادیان شرق و غرب آورد.
پارسا
1398/04/18 - 19:15
لینک ثابت
دین زرتشت هم کتاب آسمانی دارد
دین زرتشت هم کتاب آسمانی دارد آنها نیز به آخر زمان متقدن دین زرتشت یکتاپرستن پیامبر زرتشت همان حرف ها یی زد که دیگر پیامبر گفتند منظور از گفتار نیک پندار نیک کردار نیک چیست همه ی پیامبران این ها گفتند جمله ای پیامبر اسلام که هنگام تلاوت قرآن میفرماید که اگر روی برگردانید خداوند جاي شما مردمی غیراز شما خواهد داد که مانند شما نخواهد بود از حضرت محمد (ع ) پرسیدند کسانی که اگر روی برگردانیم خداوند آنها رابه جای ما قرار می دهد,چه کسانی هستند رسول خدا در حالی بر روی دوش سلمان فارسی میزد فرمود این مرد وقو م او هستند ،اگراین قوم نسبت به آن هدایت الهی کفر ورزند مهم نیست زیرا کسانی را نگهبان ساختیم که نسبت به آن ها کافر نیستند شخصی از رسول خدا (ص) پرسید منظور از آن گروه نگهبان دین در این آیه چه کسانی هستند فرمود سوگند به خدا این گروه نگهبان سلمان وقو م او هستند رسول اکرم بارها در مورد ایرانیان سخنانی گفته می فرمایید (ایرانیان خویشاوندان ما اهل بیت ا ند) درجای دیگر می فرمایید (دربین مردم،مردم فارس تربت سهم را از اسلام دارند)و سخن دیگر (خوشبخت ترینم ملا غیر عرب به واسطه اسلام مردم ایرانند درجای دیگر ایرانیان را اهل بهشت می نامند ،در دوران پیامبر اسلام در کشور ایران هیچ کس مسلمان نبود اما پیامبر اسلام در باری ایرانیان خوب سخن گفته اگر واقعاً زرتشت دورغگو بود چرا مردم به یکتا پرستی دوت کرده چرا انجام کار خوب پاک دوت می کرد زرتشت پیامبر واقعی خداوند است و هر کس میگوید که او پیامبر نیست او کافر است و کسی که حل ایمان باشد حاضر است قسم برخورد که زرتشت پیامبر خداست اگر تا آخر زمان زنده ماندید از عیسی مسیح و حضرت مهدی به پرسید زرتشت پیامبر خداست آن ها حرفی میزند که هر یکتا پرست واقعی میزند، دیگر حرف ندارم فقط یک چیز (به راستی زرتشت پیامبر خداست)
صبا
1399/08/05 - 10:44
لینک ثابت
درود با نظر شما بسیار موافقم
درود
با نظر شما بسیار موافقم
صبا
1399/08/05 - 10:41
لینک ثابت
درود
درود
من به پیامبری حضرت زرتشت اعتقاد دارم
طبق شواهد خداوند در هر سرزمینی فرستاده ای قرار داد تا مردمان اون سرزمین رو به راه راست هدایت کنه
من هم به بهشت هم به جهنم اعتقاد دارم همون طور که حضرت زرتشت اعتقاد داشت
من به تمدنم و تاریخش اعتقاد دارم
اما بزرگ ترین اعتقاد من اینه که انسان باید خوب باشه فرقی نمی کنه تو چه دینی باشه مهم اینه که خوب بودن رو هدف زندگیش قرار بده
چه بسیارند انسان هایی که در دین های مختلف هستند ولی به شیطان صفتی اونها پیدا نمیشه
در همه ی دین ها انسان های خوب و بد وجود داره حتی در دین من مهم اینه که انتخاب کنی خوب باشی یا بد
پس لطفا به دین ما که پیامبرمون رو زرتشت میدونیم توهین نکنید
هر کسی اعتقاد خودشو داره
با توهین و پوچ نشون دادن دین ما هیچ چیز با ارزشی نسیبتون نمیشه
بلکه ذاتتون رو نشون میدید
و حرف دیگه اینکه من ابو ریحان رو دانشمندی بسیار بزرگ و دانا میدونم
همون طور که دین اسلام دشمن هایی داره که هر روز اون رو پوچ می شمارند و شاید اشتباه میکنند دین ما هم دشمن هایی داره
ابوریحان که در زمان حضرت زرتشت نبوده و اظهار نظری کرده که اشتباه بوده
همون طور که دشمنان دین اسلام شاید اشتباه میکنن
مهرداد
1399/08/27 - 22:11
لینک ثابت
درود بر آنانکه براستی رفته و
درود بر آنانکه براستی رفته و خرد راتوشه ره کردهاند، نقد یک دین یا باور، نخست نیازمند پژوهش درست و بدور از تعصب و کینه است، بسیاری از ماها هنوز دینی را که به آن باور داریم خوب نشناخته ایم، شاید بهتر بگویم خود و باورهایمان را نشناخته ایم، در باره هر دین و آئینی سزاوراست نخست حقیقت آن را بشناسیم و از گفته های بی پایه ی خود یا گروهی نا آگاه پرهیز نماییم، خدایی که آفریدگار همه بندگانست، ما را در گزینش راه و دینمان آزاد نموده است، و چه بهتر که با گوش جانم بشنویم و وبا جان و دل برگزینیم، همیشه آنهایی که در جایگاه داوری ایستاده اند نیازمند بررسی و پژوهش بیشترند. اکنون که به خود اجازه داوری داده اید پس همه باورها را بخوانید (نه با کینه و تعصب) و به آن چه که می شنوید یا میخوانید تعصب نورزید، چرا که تعصب راهی جز به سوی گمراهی نیست، و چه بساهمین تعصب بهمراه جهل و نادانی است که پیروان ادیان را به گم راهی گشانده است.
بهنوش
1401/12/03 - 10:46
لینک ثابت
زرتشت دروغی بیش نیست حتی
زرتشت دروغی بیش نیست حتی معلوم نیست بوده یا نه اصن قبرش کجاست دین زرتشتی هم ساختگیه
افزودن نظر جدید