انحراف در ریشه‌های تاریخی وهابیت

  • 1395/04/10 - 18:25
وهابیت آیین فکری است که ریشه در انحرافات گذشتگان دارد. گذشتگانی که با انحرافات فکری و گرایش‌های ظاهرگرایانه راه را برای بروز فتنه‌ها در جامعه اسلامی به وجود آوردند. یکی از ریشه‌های فکر ظاهرگرایی در آیین وهابیت که خود وهابیت به آن استناد می‌کند و آثار فکری او را ترویج می‌کند عالمی در قرن چهارم به نام حسن بن علی بربهاری است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ وهابیت آیین فکری است که ریشه در انحرافات گذشتگان دارد. گذشتگانی که با انحرافات فکری و گرایش‌های ظاهرگرایانه، راه را برای بروز فتنه‌ها در جامعه اسلامی، به‌وجود آوردند. همیشه عواملی مانند: تعصب، نادانی، افراط و تفریط، ریاست‌طلبی و دنیاگرایی، هواپرستی، اباحه‌گری و غیره از عوامل انحراف از دین و به انحراف کشاندن جامعه بوده است. یکی از ریشه‌های فکر ظاهرگرایی، در آیین وهابیت که خود وهابیت به آن استناد می‌کند، و آثار فکری او را ترویج می‌کند، عالمی در قرن چهارم به نام حسن بن علی بن خلف بربهاری است.
بربهاری از افرادی است که در زمان خود، باعث ایجاد فتنه و نزاع‌های مذهبی شد. کاری که امروزه نیز توسط بسیاری وهابیان و گروه‌های ملعبه دست آل سعود ادامه دارد. بربهاری در زمان خود، هر نوع مرثیه و عزاداری برای اهل‌بیت عصمت و طهارت را، ممنوع و حکم قتل عزاداران و مرثیه‌خوانان ائمه (علیه السلام) را داد و از کسانی است که زیارت قبور اولیای الهی و ائمه را منع کرد و کسانی را که زیارت قبور را جایز می‌دانستند، از شیعیان و اهل سنت  گمراه دانسته و تکفیر می‌کرد و دستور می‌داد، هر کس با باورهای او مخالفت ورزد، اموالش را غارت و زندگی او را مختل کنند.[1]
بربهاری به مانند وهابیان امروز که برای خداوند مانند و شبیه قائل هستند و ذات احدیت را دارای کف و دست و انگشتان و دو پا و یا کفشی از طلا و یا صاحب گیسوان تصور می‌کنند.[2] این تفسیرهای انحرافی، باعث به‌وجود آمدن فتنه‌های مذهب در زمان بربهاری شد و موجبات قتل و کشته شدن بسیاری را در این نزاع‌های مذهبی ایجاد کرد. در زمان آن‌ها خلیفه الراضی برای آرام کردن جامعه اسلامی بربهاری و پیروان ایشان را از شهر بغداد یا بیرون کرد و یا زندان نمود و یا پراکنده کرد،[3] این وضعیت که در ریشه‌های فکری وهابیت بوده است، در آن‌ها نیز به‌وضوح دیده می‌شود و امروزه شاهدیم گروه‌های افراطی مانند آل سعود و داعش و امثال این‌ها با اقدامات یک‌جانبه و از روی نادانی و اباحه‌‌گری، جامعه اسلامی را به‌سوی فرقه‌گرایی می‌کشانند و از بلاد اسلامی چیزی جز خرابی و ویرانی باقی نمی‌گذارند. اگر این روند ادامه پیدا کند، ویروس‌های فکری آل سعود و وهابیت، هیچ مسلمانی را سالم باقی نخواهند گذاشت و ویرانی تمامی کشورهای اسلامی، به مانند آن‌چه در سوریه و عراق و یمن و بحرین و مصر و لیبی می‌بینیم را، به بار خواهد آورد.

پی‌نوشت‌:

[1]. وهابیان، ص26 و همچنین مراجعه کنید به تاریخ علم کلام، محمد صفر جبرئیلی، بیتـا، بینا.
[2]. الکامل فی التاریخ، ج6، ص248، ابن اثير، علي بن ابي الکرم، دار الكتاب العربي، بيروت، چاپ اوّل، 1417 هـ. ق
[3]. همان، ج8، ص213.

تولیدی

دیدگاه‌ها

این موضوع احتیاج به برسی بیشتری دارد و شاید نیاز باشد درباه آن تامل بیشتری شودالبته اصل مخالفت بربهاری با شیعه ثابت است.ولی کیفیت آن را باید تحیقی بیشتری نمود

مراجعه به كتاب تاريخ الطبري, ،الکامل فی التاریخ ، کتاب السنة بربهاری، مقاله بربهاري در پایگاه وهابیت پژوهی موسسه دارالاعلام می تواند این ادعا را تا حدودی تایید کند.

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.