توحید آغشته به نوآوری

  • 1395/02/14 - 17:36
وهابیت از جمله گروه‌هایی است که دیگر مسلمانان را به عدم پیروی از سلف (پیشینیان) متهم می‌کند و با این حربه، سعی در مشرک خواندن ایشان دارد تا راه را برای کشتار مسلمانان، هموار سازد. اما باید گفت که علی رغم ادعایشان، آنان در مساله توحید که رکن دین اسلام است، دچار بدعت شده‌اند و با این کار بر خود خط بطلان کشیده‌اند.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ همه ادیان در دنیا، بر پایه اصولی پی‌ریزی شده‌اند، که اعتقاد به آن‌ها از مهم‌ترین واجبات آن دین است. در این میان، دین اسلام نیز بر پایه اصل توحید، بنا شده است، که بدون در نظر گرفتن این اصل، دین اسلام باقی نخواهد ماند. توحید در نزد مسلمانان، از چنان جایگاهی برخوردار است که خطا در آن، راه برای خون‌ریزی دیگر مسلمانان هموار می‌سازد.
مهم‌ترین گروهی که مدعی اسلام‌گرایی است و در فهم توحید دچار خطا گشته است، وهابیت است. وهابیت با حصر اقسام توحید در دو قسم، بستر را برای عملیات‌های انتحاری در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فراهم کرده­ است.
اقسام توحید در نزد وهابیت، بنا بر یک قول به دو قسم تقسیم می­‌شود. عبدالرحمن وهابی در کتاب التوحید می­‌نویسد: «توحید به دو قسم، توحید در معرفت و اثبات،  و توحید در طلب و قصد تقسیم می­‌شود. توحید در معرفت همان توحید ربوبی و اسماء و صفات است و توحید در طلب نیز هم معنا با توحید در الوهیت است».[1]
اما این تقسیم­‌بندی توحید که از جانب وهابیت مورد تایید قرار گرفته­، خود نوعی بدعت است. از آن‌جا که وهابیت به دنبال سلف­‌گرایی هستند و خود را اسلام ناب معرفی می‌کنند، اما در مهم‌ترین مساله یعنی توحید، دچار بدعت شده­‌اند. بدعت­‌ورزی (نوآوری) در مقابل سلف­‌گرایی است. در این رابطه که این نوع تقسیم‌­بندی نوآوری و بدعت است، عبدالرحمن می‌گوید: «توحید به دو قسم علم و عمل به‌وسیله علمای متاخر، تقسیم شده است. هیچ‌کس این تقسیم را در سه قرن اول نگفته است و شاید، ساخته ابن­‌تیمیه باشد.»[2]
اگرچه با نگاه خوش­‌بینانه، باید گفت که عبدالرحمن راه احتیاط را در پیش گرفته است، اما عبدالحسین طوخی با صراحت تمام بیان می­‌کند که این تقسیم­‌بندی از نوآوری­­‌های ابن‌تیمیه است.[3]
وهابیت در اصل اساسی توحید، دچار چنان اشتباهی شده است، که امروزه فضا را از سویی، برای تروریست­‌پروری فراهم کرده است و از سویی دیگر، به‌وجود آورنده اسلام­‌ستیزی، از سوی جوانان غربی شده است.

پی‌نوشت:

[1]. محمد جواد امید، اقسام توحید از دیدگاه وهابیت و نقد آن، پژوهش­نامه نقد وهابیت (سراج منیر)، سال چهارم، شماره 16، ص121.
[2]. همان، ص126.
[3]. همان، ص127.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.