توحید آغشته به نوآوری
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ همه ادیان در دنیا، بر پایه اصولی پیریزی شدهاند، که اعتقاد به آنها از مهمترین واجبات آن دین است. در این میان، دین اسلام نیز بر پایه اصل توحید، بنا شده است، که بدون در نظر گرفتن این اصل، دین اسلام باقی نخواهد ماند. توحید در نزد مسلمانان، از چنان جایگاهی برخوردار است که خطا در آن، راه برای خونریزی دیگر مسلمانان هموار میسازد.
مهمترین گروهی که مدعی اسلامگرایی است و در فهم توحید دچار خطا گشته است، وهابیت است. وهابیت با حصر اقسام توحید در دو قسم، بستر را برای عملیاتهای انتحاری در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فراهم کرده است.
اقسام توحید در نزد وهابیت، بنا بر یک قول به دو قسم تقسیم میشود. عبدالرحمن وهابی در کتاب التوحید مینویسد: «توحید به دو قسم، توحید در معرفت و اثبات، و توحید در طلب و قصد تقسیم میشود. توحید در معرفت همان توحید ربوبی و اسماء و صفات است و توحید در طلب نیز هم معنا با توحید در الوهیت است».[1]
اما این تقسیمبندی توحید که از جانب وهابیت مورد تایید قرار گرفته، خود نوعی بدعت است. از آنجا که وهابیت به دنبال سلفگرایی هستند و خود را اسلام ناب معرفی میکنند، اما در مهمترین مساله یعنی توحید، دچار بدعت شدهاند. بدعتورزی (نوآوری) در مقابل سلفگرایی است. در این رابطه که این نوع تقسیمبندی نوآوری و بدعت است، عبدالرحمن میگوید: «توحید به دو قسم علم و عمل بهوسیله علمای متاخر، تقسیم شده است. هیچکس این تقسیم را در سه قرن اول نگفته است و شاید، ساخته ابنتیمیه باشد.»[2]
اگرچه با نگاه خوشبینانه، باید گفت که عبدالرحمن راه احتیاط را در پیش گرفته است، اما عبدالحسین طوخی با صراحت تمام بیان میکند که این تقسیمبندی از نوآوریهای ابنتیمیه است.[3]
وهابیت در اصل اساسی توحید، دچار چنان اشتباهی شده است، که امروزه فضا را از سویی، برای تروریستپروری فراهم کرده است و از سویی دیگر، بهوجود آورنده اسلامستیزی، از سوی جوانان غربی شده است.
پینوشت:
[1]. محمد جواد امید، اقسام توحید از دیدگاه وهابیت و نقد آن، پژوهشنامه نقد وهابیت (سراج منیر)، سال چهارم، شماره 16، ص121.
[2]. همان، ص126.
[3]. همان، ص127.
افزودن نظر جدید