دروغگوی واقعی

  • 1395/02/11 - 12:10
یکی از مهم‌ترین روایاتی که دلالت بر ولایت امیرالمومنین دارد: «أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي» می‌باشد. برخی از کوردلان این روایت را دروغ جلوه داده و گفته‌اند که در این روایت بر پیامبر دروغ بسته‌اند، و آن شخص کوردل کسی جز ابن تیمیه نیست. اما با اثبات این روایت در اسناد اهل سنت می‌فهمیم که چه کسی بر پیامبر دروغ بسته است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ یکی از روایاتی که می‌توان با آن خلافت بلافصل امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) را اثبات کرد، «علیّ ولیّ کلّ مؤمن بعدی» است.
اما باز هم کوردلانی هم‌چون ابن ‏تیمیه درصدد غلط جلوه دادن این روایت هستند؛ دروغ ابن تیمیه در این‌باره: « قوله (هو ولي كل مؤمن بعدي) كذب على رسول الله صلى الله عليه و سلم...[1] اين حديث از پيامبر خدا كه فرمود: (على ولى هر مؤمنى بعد از من است) دروغى است، كه به رسول خدا نسبت داده شده است.»
حال برای روشن شدن حقیقت و شناساندن دروغ‌گو و این‌که چه کسی به پیامبر دروغ می‌بندد، به بررسی این روایت در اسناد اهل‌سنت می‌پردازیم:
1. طیالسی در مسند خود از ابن عباس نقل می‌کند: «حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ أَبِي بَلْجٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِعَلِيٍّ: أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي...[2] از إبن عباس نقل شده است كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) خطاب به على (عليه السلام) فرمود: تو ولى هر مؤمنى، بعد از من هستی.»
2. ابن ابی شیبة هم نقل کرده: «حدثنا عفان قال ثنا جعفر بن سليمان قال حدثني يزيد الرشك عن مطرف عن عمران بن حصين قال بعث رسول الله... فأقبل إليه رسول الله يعرف الغضب في وجهه فقال ما تريدون من علي ما تريدون من علي علي مني وأنا من علي وعلي ولي كل مؤمن بعدي...[3] رسول الله (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) در حالی‌كه آثار خشم و غضب از چهره مباركش هويدا بود، برآشفت و سه بار فرمود: ازعلى چه مى‏‌خواهيد؟ ازعلى چه مى‏‌خواهيد؟ ازعلى چه مى‏‌خواهيد؟ و فرمود: على از من است و من از على، و او پس از من، ولى همه مؤمنان است.»
3. ترمذی نیز این روایت را بیان کرده است.[4]
4. اما باقی بزرگان اهل‌سنت که این روایت را ذکر کردند.[5]
پس با این حساب جای هیچ سؤالی باقی نمی‌ماند و واضح است که چه کسی بر پیامبر خدا دروغ بسته و  دشمنیش را نسبت به حضرت علی (علیه السلام) اظهار کرده است.

پی‌نوشت:

[1]. ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم الحراني، منهاج السنة النبوية،ج7، ص391، دار النشر: موسسة قرطبة.
[2]. الطيالسي البصري، سليمان بن داوود، مسند أبي داوود الطيالسي،ج1، ص360، ح2752، دارالمعرفة، بيروت.
[3]. إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار،ج6، ص373،‌ ح32121،  مكتبة الرشد، الرياض.
[4]. مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام) از نگاه صحاح.
[5]. الشيباني، أحمد بن حنبل، فضائل الصحابة،ج2، ص620، بيروت، لبنان.
النسائي، أحمد بن شعيب بن علي، خصائص علي بن أبي طالب،ج1، ص109، مكتبة المعلا، الكويت.
الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب، المعجم الكبير،ج18، ص128، مكتبة الزهراء، الموصل.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.