نظرات شاذ ابن تیمیه در تفسیر
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ ابن تیمیه درمورد قرآن کریم و تفسیر آن، اعتقادات و معیارهایی دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
الف) وی آیات صفات را تفسیر جسمانی کرده و نسبت به آیاتی که ذات خداوند را از جسمانیت منزه ساخته، بیاعتنایی کرده است. این روش و طریقهی مشبّهه وحشویه است، که هیچگاه بین علماء مذاهب جایگاه قابل قبولی نداشته است و این به خاطر مخالفت آن با وجدان وعقل صریح است.
ب) او معتقد است که آیات متشابه در قرآن وجود ندارد. وی مدعی است که تمام آیات قرآن از محکمات است و تشابه، امری نسبی است.[۱] با وجود آنکه قرآن تصریح به وجود آیات متشابه دارد، آنجا که میفرماید: «هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ ءَايَاتٌ محُّْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ...[آل عمران/۷] او کسی است که این کتاب آسمانی را بر تو نازل کرد، که قسمتی ازآن، آیات محکم، صریح و روشن است که اساس این کتاب میباشد و قسمتی ازآن، متشابه است.»
ج) تفسیر بخشی از آیات قرآن کریم به احادیث ضعیف السند، بلکه با اسرائیلیات از احادیث، همانند تفسیر آیات ۱۸۹ تا ۱۹۰ از سوره اعراف با قصه اسرائیلی و قبیح که لایق شأن حضرت آدم و حوا (سلام الله علیهما) نیست از جمله خصوصیات اوست.[2]
د) او تفاسیری که دربردارنده احادیث ضعیف السند و اسرائیلیات بوده ترجیح داده است و بر آن اعتماد میکند و در مقابل تفاسیر ارزشمندی را که آراء مخالف اندیشه او در تجسیم و تشبیه را نقل کردهاند یا اینکه آراء و معتقدات شیعه دوازده امامی را ذکر کردهاند رها میکند، که از قسم اول میتوان به تفسیر طبری به نام (جامع البیان) اشاره کرد واز قسم دوم میتوان تفسیر(کشاف) را نام برد.[3]
پینوشت:
[۱]. تفسیرابن تیمیه معروف به تفسير كبير، ج1،بینا، بیتا، ص253.
[2]. تفسیرقرطبی، قرطبی محمّد بن أحمد، الجامع لأحكام القرآن، دارالكتب المصرية، القاهرة، چاپ دوّم، ۱۳۸۴ ق، ج۷ ص ۳۳۸.
[3]. مقدمه کتاب اصول التفسیرابن تیمیه، دارمكتبة الحياة، بيروت، لبنان۱۹۸۰م، ص 25.
افزودن نظر جدید