مکاتب اهل سنت
محمد عثمان، امام جمعه مسجد الخلیل اهلسنت خاش در سخنرانی خود به بهانه تفسیر قرآن، اعتقاد وهابیت را توضیح داده و به عقاید مسلمانان توهین کرده است. وی مدعی شده قسم به غیر خداوند شرک است و این تحلیل اشتباهی از ابنعمر است که از نهی پیامبر صلیاللهعلیهوآله نسبت به قسم نخوردنِ عمر به پدرش، ممنوعیت قسم به غیر خداوند را فهمیده است، درحالی که در منابع حدیثی اهلسنت از خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله نیز قسم به غیر خداوند نقل شده است.
محمد عثمان، امام جمعه مسجد الخلیل اهلسنت خاش در سخنرانی خود به بهانه تفسیر قرآن، اعتقاد وهابیت در مورد قسم یاد کردن به غیر خداوند را توضیح داده و به عقاید مسلمانان توهین کرده است. وی مدعی شده قسم به غیرخداوند شرک است، در حالی که در منابع حدیثی اهلسنت از پیامبر صلیاللهعلیهوآله، خلفا و صحابه، قسم به غیرخداوند نقل شده است. حنفیها نیز این نوع قسم خوردن را جایز میدانند.
محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه اهلسنت خاش، گرفتن جشن ولادت را بدعت دانست؛ در حالی که علمای اهلسنت جشن میلاد پیامبر صلیاللهعلیهوآله را دارای ثواب و برکات مادی و معنوی میدانند؛ بنابراین طبق نظر آنان، این مراسم بدعت نیست؛ حتی گرامیداشتن این شب را برای کافران نیز دارای اجر دانسته و به طریق اولی برای مسلمان یگانهپرست، دارای ثواب بسیار میدانند.
محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه اهلسنت خاش، گرفتن جشن ولادت را بدعت دانست و عنوان کرد که پیامبر صلیاللهعلیهوآله و صحابه و اهلبیت علیهمالسلام، این روز را جشن نگرفتند؛ پاسخ این است که برخی موارد، نص کلی دلالت بر جواز دارد و اختیار نحوه انجام عمل، به مردم واگذار شده است؛ در این مورد، عنوان کلی، لزوم تکریم پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بوده که در آیات متعددی بیان شده است.
محمدعثمان قلندرزهی امام جمعه اهلسنت خاش، گرفتن جشن ولادت را نشأت گرفته از فرهنگ مسیحیت خواند و آن را خرافات و بدعت دانست؛ علمای اهلسنت پاسخ دادهاند که طبق آیات قرآن، سالگرد گرفتن بر عید، مورد قبول اسلام است و در بین شبهای سال، شب میلاد پیامبر صلیاللهعلیهوآله، برترین شب سال است و بعد از آن شب معراج و شب قدر قرار دارند.
عبدالحمید که دو هفته پس از اغتشاشات دو سال پیش، با تحریک عدهای از مریدان خود، هزینه سنگینی برای ملت و دولت ایجاد کرد، اکنون فوت مهسا امینی را قتل جلوه داده و نظام را متهم به بیتدبیری و مجازات نکردن قاتل این خانم کرده است. مواضع وی شبیه سردمداران جنگ جمل و صفین است.
علمای حنفی و مالکی در کتب فقهی خود تصریح میکنند که تلقین میت، مستحب و جایز است؛ از جمله این علما، ابنهمام، ابنعابدین، طحطاوی، شرنبلالی، ملاعلی قاری، زبیدی، قرطبی، غزالی و... هستند.
جشن گرفتن مسلمانان براى میلاد پیامبر(ص) و خواندن شعر در فضایل آن حضرت برای بزرگداشت ایشان است و به ذهنشان هم خطور نمىکند که این کارها براى عبادت ایشان باشد؛ شرک وقتی است که انسان کسی را در سرنوشت خود و جهان موثر بداند و او را به عنوان معبود عبادت کند یا عملی که دین آن را تایید نکند، در دین وارد نسازد.
محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد الخلیل اهلسنت خاش در بیان تفسیر خود، از آیات سوره صافات و درخواست حضرت ایوب (ع) و حضرت زکریا (ع) از خداوند، شرک بودن توسل به غیرخداوند را نتیجه میگیرد؛ این استدلال انحصار سیره انبیاء را ثابت نمیکند؛ روایات بسیاری در کتب اهلسنت، توسل حضرت آدم (ع) به اهلبیت (ع) را در شأن نزول آیات سوره بقره، ذکر کردهاند.
محمد عثمان، امام جمعه مسجد الخلیل اهلسنت خاش در سخنرانی خود به بهانه تفسیر قرآن، اعتقاد وهابیت را توضیح داده و به عقاید شیعیان توهین کرده است؛ وی گفته که فقط باید حاجات از خدا خواسته شود و اگر کسی اولیاء خدا را بخواند و از آنان چیزی بخواهد، مشرک است و به بهشت نمیرود؛ در حالی که وی متوجه نیست که اگر کسى صفات سمع، علم، قدرت و ... را برای کسی که خداوند به او اجازه این تصرفات را داده، معتقد گردد، مشرک نیست.
علمای شافعی و حنبلی در کتب فقهی خود، تصریح میکنند که تلقین میت مستحب و جایز است؛ از جمله این علما، ابنحجر عسقلانی، ابنملقن شافعی، ابنصلاح، رافعی، ابنقدامه، ابنمفلح، مرداوی و... هستند.
عبدالحمید از شعار وفاق ملی که توسط رئیسجمهور مطرح شده، سوءاستفاده میکند و در قالب توصیه به او، درخواستهای غیرقانونی خود را بار دیگر تکرار میکند؛ وی مخالفان نظام را تبرئه کرده و درخواست پستهای حساس برای اهلسنت میکند و هرکسی که در مقابل این خواستههایش مقاومت کند را تندرو مینامد؛ در حالی که وفاق ملی ضابطه دارد و حقوق پیروان مذاهب و ادیان مورد پذیرش، طبق قانون اساسی محفوظ بوده و آنان دارای احترام کامل هستند.
عبدالحمید خوشحالی خود را از چینش کابینه چهاردهم اعلام کرد و گفت چهار زن و یک اهلسنت وارد کابینه شدهاند؛ این در حالی است که رسم همه دولتها این بود و بین یک تا 4 زن در همه ادوار ریاستجمهوری، در هیئت دولت حضور داشتند و حتی در دولت دهم، وزن زنان کابینه در حضور دائم آنان در جلسات، بیش از این دوره بود؛ پستهایی که در گذشته به اهلسنت داده شده بود نیز بیش از معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم اعتبار داشت که مورد تقدیر عبدالحمید قرار نمیگرفت.
عبدالحمید میگوید بنده معتقدم در به کارگیری افراد به دینشان توجه نکنید که مسلمان هستند یا غیرمسلمان؛ بلکه به وجدان و تواناییشان توجه کنید؛ این توصیه و اعتقاد وی، خلاف سیره مسلمانان است و باید در سپردن پست به مسلمانانی که سابقه پیروی از دین دیگر نیز داشتند، احتیاط شود تا بلایی که در صدر اسلام، بر سر معارف اسلامی آمد، بار دیگر رخ ندهد.