وهابی: مصافحه نکن بدعت است

  • 1395/04/06 - 17:38
در این‌که وهابیان هماره با عقاید و افکار عجیب و غریب خود باعث تعجب و شگفتی جهان اسلام می‌شوند، شک و تردیدی نیست و خیلی برای ما تازگی ندارد. اما بعضا این کلمات به حدی مضحک می‌شود که انسان در صحت آن هم شک می‌کند. مثل این‌که بن عثیمین می‌گوید: وقتی وارد مجلس شدی حق نداری، با دیگران دست بدهی و مصافحه کنی، چون بدعت است.

پایگاه جامع فرق، ادیان ومذاهب_ این‌که وهابیان به تبع اعتقادات و افکار اشتباه خود، دیگران را به بدعت و شرک و کفر متهم می‌کنند، چیز عجیبی نیست.[1] تقریباً هر روز شاهد هستیم، مفتیان وهابی، مستقیماً و یا غیر مستقیم تحت تاثیر بزرگ وهابیان، ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب، سایر ملل مسلمان را به باد تکفیر و افتراء و اتهام گرفته و هرگونه نسبت ناروایی را به دیگر مسلمانان نسبت می‌دهند.[2]
اما بعضاً در میان فتاوا و کلمات وهابیان به بیان‌هایی می‌رسیم که انسان را متحیر می‌کند.[3] این‌که ما باید مواظب حریم شریعت باشیم تا کسی نتواند به این آیین الهی آسیبی وارد کند، یا مطالبی را به جای دین وارد آن سازد، کلام صحیحی است. اما نباید در این مساله تا بدانجا افراط کنیم، که منجر به صادر کردن فتاوایی که باعث خنده و تمسخر دیگران نسبت به این آیین می‌گردد، شود.
کاری که وهابیان با تمام وجود به دنبال آن هستند. ایشان به دروغ با برافراشتن پرچم اسلام و شعار توحید، در واقع از درون اسلام، به خود اسلام ضربه می‌زنند.
یکی از این فتاوای عجیب این است که بن عثیمین از بزرگان معاصر وهابی که نظراتش نزد وهابیان بسیار حائز اهمیت است، می‌گوید: کسی نباید وقتی وارد مسجد شد، با دیگران مصافحه کند. چون در سنت چنین چیزی نبوده و اگر کسی این عمل را انجام دهد، عملی نامشروع انجام داده است.[4] به قرینه‌ی اول کلامش که می‌گوید در سنت چنین چیزی نبوده است، این نامشروع بودن یعنی بدعت بودن عمل.
حال جای سوال از این مفتی وهابی است که این همه سفارش اسلام به خوش‌رویی و روبرو شدن با برادران مسلمان با سلام و تحیت و گشاده‌رویی که از جمله‌ی این رفتارها مصافحه است، را چه باید کرد؟ این‌ها از احکام اسلام نیست، یا شما اشراف به مسائل دین ندارید و ندانسته فتوایی صادر می‌کنید که جز فضاحت خود چیزی به‌دنبال ندارد؟

پی‌نوشت:

[1]. خطاهای راهبردی و استراتژیک وهابیت در اتهام زنی به مسلمانان.
[2]. تکفیر صریح مسلمین.
[3]. مفتی وهابی: طلا برای زنان حرام است!
[4]. محمد بن صالح بن عثیمین، لقاء الباب المفتوح، ج18، ص 48، (این کتاب جلساتی است که هر پنج شنبه او در خانه‌ی خود برگزار می‌کرده است، که توسط شبکه‌ی اسلامی عربستان جمع آوری شده است.)

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.