افکار ابن تیمیه یا دسیسه‌های یهود

  • 1395/04/05 - 17:56
در این که افکار و اعتقادات وهابیان ریشه در افکار و کتب ابن تیمیه دارد کسی شک و تردیدی به خود راه نمی‌دهد. اما جالب این است که افکار خود ابن تیمیه هم ریشه در موهومات و بدعت‌هایی دارد که یهودیان با هدف ضربه زدن به این دین، وارد اسلام کرده‌اند. عقایدی مثل تشبیه، تجسیم، قائل شدن مکان و جهت برای خداوند متعال که همگی عقاید باطلی است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ وهابیان از همان زمان پیدایش، تاکنون خود را یگانه مسلمانان عالم می‌دانند و می‌پندارند که غیر از ایشان، هیچ‌کس اسلام واقعی را درک نکرده و هیچ‌کس مثل ایشان نمی‌تواند توحید را معنا نموده و به آن ملتزم باشد.[1] این ادعا در عین این‌که از سوی مسلمانان بسیاری، در طول این سال‌ها به نقد کشیده شده و پاسخ‌های دندان‌شکنی هم از سوی ایشان به وهابیان داده شده است، اما گاهی مسائلی به‌گوش انسان می‌خورد، که بر تحیر انسان می‌افزاید.
در این مساله که ریشه‌ی افکار وهابیان در نظرات و آراء ابن تیمیه است، کسی شک ندارد.[2] اما بعضی اوقات، درباره‌ی این‌که منشأ تفکرات ابن تیمیه، در کجاست، سخنانی به‌گوش انسان می‌خورد که واقعاً، هم باعث حیرت شده و هم باعث ناراحتی و افسوس به حال کسانی‌که با تمام سرعت در گمراهی به پیش می‌روند، به خیال این‌که راه راست را برگزیده‌اند.
قضیه از این قرار است، که محمد امین کردی از علمای بزرگ شافعی و معاصر در مقدمه‌ی کتاب خود، مطلبی را راجع به منشأ افکار ابن تیمیه آورده است، که تکلیف مذهب وهابیت و هر کس که مقلد عقاید ابن تیمیه است را، مشخص می‌سازد.
ایشان در این کتاب می‌گوید: «یهودیان در قرن‌های ابتدایی اسلام، به جهت این‌که به این آیین ضربه بزنند، افکار فاسدی را در بین مسلمانان ترویج می‌کردند. افکاری راجع به تشبیه، تجسیم و قائل شدن جهت و مکان برای خدا و... . این بدعت‌ها تا چند قرن بین مسلمانان مسکوت ماند، اما به ناگاه در قرن هشتم توسط ابن تیمیه، افکاری ترویج شد که عیناً واگوی همین تفکرات یهودیان بود. لذا علمای معاصر ابن تیمیه و حتی عوام مردم، به شدت او را انکار کرده و او در زمان خود، هیچ مویدی نداشت، مگر کسی‌که دل بیمار و مریضی داشت.»[3]
این کلام مانند هشداری است برای وهابیت، که به فکر افتاده و به‌عاقبت امر خود بیندیشند. ایشان مانند بلندگوی توهماتی شده‌اند، که یهودیان به اسم دین وارد اسلام کردند.[4] و از همه بدتر این‌که این آیین را برترین مذهب می‌دانند.

پی‌نوشت:

[1]. شفاعت تنها مخصوص اهل عیینه و درعیه ؟!.
[2]. ابن تیمیه شیخ الاسلام وهابیت.
[3]. کردی شافعی، نجم الدین محمد امین، فرقان القرآن بین صفات الخالق و صفات الاکوان، ص2، داراحیاء التراث عربی، بیروت، بی تا.
[4]. وهابیان، مشرکانی که مدعی توحیدند.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.