بین عقاید وهابیت و اهل سنت فاصله از کجا تا به کجا!

  • 1395/03/13 - 11:50
معمولاً هیچ عالم و هیچ شخص مطلعی در مغایر بودن عقاید باطل وهابیان با مذهب واقعی اهل سنت تردیدی به خود راه نمی‌دهد. ولی ممکن است برخی در اثر تبلیغات به اشتباه بیفتند و وهابیت را نوعی از مذهب اهل سنت بدانند. که با واکاوی اقوال بزرگان اهل سنت مثل علامه قسطلانی شافعی، در می‌یابیم که عقاید وهابیت نقطه‌ی مقابل اهل سنت است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب‌_ در این‌که وهابیت و عقاید آن هیچ ربطی به اهل سنت ندارد، تقریباً احدی از مسلمانان آگاه، تردیدی ندارد. منتهی در اثر تبلیغات بسیار، ظاهر سازی‌ها و عوام فریبی‌های دائمی که از سوی منادیان این فرقه‌ی ضاله صورت می‌گیرد، ممکن است برخی به تردید بیفتند، که شاید وهابیان هم به‌نوعی، فرقه‌ای از اهل سنت محسوب می‌شود.
اما این عده باید بدانند که تفاوت بین دیدگاه‌ها و عقاید وهابیت و سایر مسلمانان، از زمین تا آسمان است. یکی از این نمونه‌ها را در این مختصر بیان می‌کنیم. وهابیان اموری چون دعاء، تضرع کنارقبر،[1] استغاثه،[2] طلب شفاعت[3] و توسل[4] به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را شرک می‌دانند و هر کس به این امور اقدام کند، از نظر ایشان، مشرک و کافر محسوب می‌گردد.
این در حالی است که دیدگاه مسلمین، کاملاً نقطه‌ی مقابل وهابیت است. که با نگاهی به کتب معتبر اهل سنت و کلام علمای طراز اول ایشان، این مسأله به‌‌خوبی قابل اثبات است. مثلاً علامه قسطلانی شافعی در بیان آداب زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌گوید: برای زائر، شایسته است که زیاد دعاء و تضرع و استغاثه و طلب شفاعت و توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نماید.
هم‌چنین برای این‌که برخی شائبه‌ها در ذهن افراد از بین برود، که گمان می‌کنند این موارد در زمان خاصی جایز و در باقی موارد جایز نیست؛ می‌گوید: استغاثه، توسل و طلب شفاعت و توجه به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در همه‌ی حالات صورت می‌گیرد. چه قبل از خلق ایشان، چه در طول حیات آن حضرت، چه بعد از وفات آن جناب و در عالم برزخ و چه در قیامت.[5]
با مقایسه‌ی این کلام و اقوال وهابیان ناگفته پیداست، که چه تفاوتی میان آن‌چه مذهب اهل سنت خوانده می‌شود، با آن بدعت‌هایی است که وهابیت به اسم دین ترویج می‌کنند.

پی‌نوشت:

[1]. مشروعیت زیارت قبوراولیاء الهی.
[2]. استغاثه به اولیاء الله شرک نیست.
[3]. مشروعیت طلب شفاعت از اولیای الهی در برزخ.
[4]. توسل امام شافعیان به اهل بیت(ع).
[5]. قسطلانی، احمد بن محمد، المواهب اللدنیه بالمنح المحمدیه، ج4، ص 593، مکتبه التوفیقیه، قاهره، بی‌تا. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.

برچسب‌ها: 
تولیدی

دیدگاه‌ها

وهابیت وجود خارجی ندارد و تعریفی موهوم میباشد. اصلا هیچ عاقل باسواد و دانایی از برچسب وهابیت استفاده نمی کند و این نام و عنوان مخصوص مجالسی هست که برای عوام و نامطلعان برگزار می شوند و بنیان علمی محکم ندارد بر پایه مباحث پوپولیستی و ایجاد فضای روانی جمعی (جمع عوام نا آگاه -من حیث موضوعات سیاسی/عقیدتی/اسلامی- از کارگر تا استاد دانشگاه، جهت مقابله با مخالفان فکری و پیشگیری از گرایش برون مذهبی است. مساله در نزد علمای کاملا واضح است. و شما خودت هم کاملا آگاهید. ولیکن بهرصورت برفرض محال و با قبول وجود فرضی جربانب بنام وهابیت در جهان امروز ، هر آدم کم اطلاع و بیسوادی نیز با مرور سطحی عقاید و باورهای اهل سنت و مشاهده تجربی و میدانی اهل سنت جهان به این نتیجه می رسد که چیزی که توسط شما عزیزان بعنوان وهابیت مطرح میگردد دقیقا همان اهل سنت است. بنده کاری درستی یا نادرستی اهل سنت و یا خوبی و بدی باصطلاح وهابیت ندارم اما حقیقت همبن است که عرض کردم و هر کسی که با ابجدیات مسایل عقیدتی-تاریخی اسلام آشنا باشد بدین امر واقف میگردد./

با سلام خدمت دوست گرامی خودم آقا پارسا برادر عزیز، اینکه در برخی موارد بین وهابیان و اهل سنت تشابهاتی وجود دارد، شکی نیست. اما تفاوتها بین وهابیان و اهل سنت، آن قدر زیاد است که این وجه تشابه اصلا به چشم نمی آید. دوست عزیز به جای اینکه مساله را از بعد علمی و عقیدنی به فضای سیاسی وارد کنید، بهتر است کمی میان مبانی اعتقادی وهابیان و اهل سنت در مسائلی مثل توسل، استغاثه، شفاعت، زیارت، نذر ، قربانی و ده ها مساله ی دیگر مقایسه کنید تا متوجه دو گانگی این مذاهب شوید. همچنین دیدگاه علمای اهل سنت که با صراحت از وهابیت انتقاد می کنند نیز گواه بسیار محکمی در دو گانه بودن این دو جریان، محسوب می شود. از همه ی این ها گذشته، تکفیری که از سوی وهابیان نسبت به اهل سنت صورت می گیرد دلیل مضاعفی است بر تمام آنچه که عرض شد.

آقای پارسا عبدی من فقط اینو میخوام بگم که خیلییییییییییییییییی باحالی . من چندتا از جوابیه های شما رو به برخی افراد خودندم :))))))))))) انقد خندیدم که سرم درد گرفت

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.