واکنش اعراب و مسلمین به پیوند بهائیت با اسرائیل

  • 1394/11/15 - 02:41
دلیل و انگیزه‌ی حساسیت و اقداماتی را که از سوی مسلمانان در مقابل بهائیت پیش آمده، می‌توان درحمایت بهائیت از اسرائیل پیدا کرد، البته برای اینکه گمراهی بهائیت روشن‌تر از پیش نمایان شود، می‌توان به یکی از گزارش‌های ساواک در سال 46 که مبین کمک مالی بهائیان به بیت العدل برای مقابله با اعراب و مسلمین است، اشاره کرد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ پیوند بهائیان با اسرائیل آثار شومی را برای مسلمانان و اعراب به دنبال داشته است و ایشان نیز ساکت نمانده و به آن واکنش نشان دادند. در این مقاله به خواست خداوند به این موضوع می‌پردازیم.
همراهی و ارتباط بهائیان با اسرائیل موجب حساسیت و اقداماتی از سوی اعراب و  مسلمانان شد تا گمراه بودن راه پر از حیله‌ی بهائیت روشن‌تر از پیش، نمایان شود. پیرو تأیید همدلی بهائیان با اسرائیل می‌توان به یکی از گزارش‌های ساواک در سال 46 اشاره کرد: «مبلغی در حدود 120 میلیون تومان به وسیله‌ی بهائیان ایران جمع آوری گردید و تصمیم دارند این مبلغ را در ظاهر به بیت العدل در حیفا ارسال نمایند، ولی منظور اصلی آنها از ارسال این مبلغ کمک به ارتش اسرائیل می‌باشد، مقدار قابل ملاحظه‌ای از این پول به حبیب ثابت،[1] تعهد و پرداخت شده است».[2]
البته پس از اینکه اعراب متحمل شکست‌های متعدد از اسرائیل شده و متوجه پیوند آنها با بهائیت شدند، در موضعی آشکار، بهائیت را در دستور کار اتحادیه‌ی اعراب در دفتر تحریم اعراب علیه اسرائیل قرار دادند. این دفتر مأموریت داشت تا تمام شرکت‌ها و مجتمع‌های صنعتی و اقتصادی خارجی را که با اسرائیل منافع مشترک داشتند، شناسایی و نام آنها را برای تحریم در اختیار کشور‌های عربی قرار دهد.
خبرگزاری رویترز در 10 ژانویه 1975 از دمشق، به نقل از محمد محجوب، مسئول دفتر تحریم اعراب علیه اسرائیل، اعلام کرد که در کنفرانس ماه آینده، مبارزه با گروه بهائی از سوی این دفتر به طور جدی بررسی خواهد شد و به طور رسمی این فرقه را، یک جنبش طرفدار اسرائیل و صهیونیسم خواند.[3]
البته کنفراس فوق در 23 فوریه 1975 در قاهره برگزار و در 25 فوریه تصمیم گرفته و بیانیه اینگونه اعلام شد: «و قرر المکتب ایضاَ فرض حظر علی نشاط البهائیین فی الدول العربیه و اغلال محافلهم بعد ان ثبت انّ الصهیونیه تست ورائهم [4] همچنین دفتر تحریم اعراب علیه اسرائیل مقرر داشت که دولت‌های عربی باید از تحرکات بهائی‌ها و تشکیل محافل آنها شدیداً جلوگیری کنند، زیرا برای اعضا مسلم شد که صهیونیسم، پشت آنان پنهان شده است».
تحرکات مسلمین و اعراب به همین اندازه ختم نمی‌شود و در این متن مختصر مجال توضیح بیشتر نیست، لذا به یک قطعنامه اشاره کرده و مطلب را به پایان می‌بریم. مجمع الفقه السلامی در 26 ژانویه1987 مطابق با 29 جمادی الاول 1407 ه‍.ق و قطعنامه‌ای به امضای فقهای شیعه و سنی عضو مجمع منتشر کرد که بهائیان را به اجماع مسلمانان، کافر و خارج از دین اسلام شمرده و خواستار برخورد مقتضی با آنان از سوی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی می‌شد.[5]
اسلام با اتحاد و یکپارچگی است که به اهداف والای خلقت می‌رسد و این برهه از زمان که اتحاد مسلمین به سیبل پرتاب تیرهای سمی تفرقه‌افکنانه تبدیل شده است، باید با روشن‌گری و بیانیه‌های مشترک، مسلمانان را بیدارتر و آگاه‌تر به اطراف کرده و زمینه‌ی ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی [عجل الله تعالی فرجه الشریف] را به وجود آورده و در هدف اصلی خلقت سهیم باشیم.

پی‌نوشت:
[1]. حبیب الله ثابت از حامیان اصلی بهائیت و از اعضای محفل بهائیان ایران در دوران پهلوی است.
[2]. تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد، ج 1، سند شماره‌ی 2/84.
[3]. محمدرضا نصوری، پیمان و همکاری متقابل بهائیت و صهیونیسم، مندرج در فصلنامه‌ی انتظار موعود، ش18، ص 248؛ به نقل از: بولتن خبری سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، دفتر مرکزی، خبر 21.232 مورخ 21 دی 1353ه‍.ش
[4]. همان
[5]. محمد علی تسخیری، مؤتمرات الفقهیه، مجمع الفقه الاسلامیه، دارالحیاء التراث العربی، بیروت: ج 1، صص 326-327.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.