روش برخورد وهابیت با سایر مذاهب اهل سنت

  • 1394/11/13 - 07:54
یکی از روش‌های وهابیت برخورد با مخالفین خود از سایر مذاهب اهل سنت این است که آنها مخالفین خود اعم از اشاعره و ماتریدیه و... را بخاطر اینکه در صفات خبریه، قائل به تاویل و عدم حمل بر معنای ظاهری هستند، سزاوار نامیدن به نام اهل سنت نمی‌دانند و معتقدند که نام اهل سنت تنها مختص به مذهب ابن تیمیه و شاگردانش می‌باشد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ یکی از روش‌های وهابیت برخورد با مخالفین خود از سایر مذاهب اهل سنت این است که آنها مخالفین خود را گمراه و از دایره اهل سنت خارج می‌داند و تنها خود را اهل سنت واقعی می‌نامند.
ابن عثیمین، از علمای بزرگ وهابی بسیاری از طوائف امت اسلامی‌‌ را بخاطر اینکه با اعتقاد او و همفکرانش در توحید اسماء و صفات همخوانی ندارد، را گمراه می‌‌داند[1] و در جای دیگر مذهب اشاعره و ماتریدیه را بخاطر اینکه در صفات خبریه، قائل به تاویل هستند و حمل بر معنای ظاهری حقیقی نمی‌کنند را لایق و سزاوار نامیدن به نام اهل سنت نمی‌داند و معتقد است که نام اهل سنت تنها مختص به مذهب ابن تیمیه و شاگردانش می‌باشد.[2]
بن باز، مفتی بزرگ وهابیت، جهمیه و معتزله و اشاعره در بحث صفات خبریه بخاطر تاویل، اهل بدعت و دارای مذهب باطل می‌داند و معتقد است که اهل سنت منکر آنها هستند و از آنها تبری می‌جویند و از اهل آن دوری می‌کنند [3] و اهل سنت و جماعت را دارای عقیده‌ای پاک می‌داند که اهل تاویل نیستند،[4] و شيخ صالح بن عبد العزيز آل الشيخ نیز عباراتی مانند عبارت بن باز دارد. [5]

پی‌نوشت‌:
[۱]. ابن عثیمین، فتاوی العقیذه و ارکان الاسلام، ص14، جمع وترتيب: فهد بن ناصر بن إبراهيم السليمان، الناشر: دار الثريا للنشر والتوزيع، الرياض، الطبعة: الأولى، 1424 هـ.
[2]. همان، ص67.
[3]. بن باز، عبد العزيز بن عبد الله، مجموعة فتاوى و مقالات متنوعة، ج4، ص133، مملكة العربية السعودية،رياض، دارالقاسم.
[4]. بن باز، عبد العزيز بن عبد الله، فتاوى نور على الدرب، ج1، ص64، اعتنى به : أبو محمد عبد الله بن محمد بن أحمد الطيار - أبو عبد الله محمد بن موسى الموسى، مصدر الكتاب : موقع الرئاسة العامة للبحوث العلمية والإفتاء.
[5]. آل الشيخ، صالح بن عبد العزيز بن محمد بن إبراهيم، التمهيد لشرح كتاب التوحيد، ج2، ص220، الطبعة : الأولى.

نویسنده: عبدالقادر

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.